Co všechno může odstartovat jedna hádka

4. 03. 2012 10:00:00
Cestou z práce jsem se pohádala s jednou kolegyní. Přiznávám, že jsem se neovládla, což považuji za selhání. Jakožto praktikujícímu adeptovi dzogčhenu (esence buddhistických nauk) by se mi tohle stávat nemělo. Kolegyně teskným hlasem prohlásila, že by si ráda někdy zašla na mši. A já na to: "To je zbytečné. Křesťanství je dualismus. Tam je Bůh, který je mimo tebe a žádáš ho o pomoc. Ne Bůh, který je uvnitř tebe."

Ona: "To není pravda, ty generalizuješ."
Já: "Negeneralizuju. Je toho plný Starý Zákon. Nebo si přečti Otčenáš. Otče náš, jenž jsi na nebesích... To je někdo mimo tebe, ke kterému se modlíš."
Ona: "To je jenom špatná interpretace Bible."
Já: "Tak jdi do kostela a tohle jim řekni. A pošlou Tě do prdele."
Ona: "Jak to víš?"
Já: "Protože jsem jich za život potkala spoustu. Moje bývalá tchyně (evangelička z letničního hnutí) například, když se něco dělo špatně, vždycky říkala: Dá Bůh a ono se to vyřeší."
Ona: "Ty prostě generalizuješ. Heleď, třeba Svatý Augustin mluvil o tom, že má Boha ve svém srdci."
Já: "No jasně, protože mu to srdce otevřel. Stejně je to dualismus. Máš tam Boha, máš tam Pannu Marii, tisíce svatých a k tomu Krista. K těm všem se křesťané modlí o pomoc. Berou je jako někoho mimo ně."

Přestávala mě poslouchat a mlela si svou stále dokola. Cítila jsem, že to nemá cenu, že už se natvrdo hádáme a já do toho vkládám příliš mnoho vášně. Což vede vždycky k průšvihu. Ale potřebovala jsem dojít na metro a jinou cestou to nešlo. Proto jsem ještě chvíli trpěla s vědomím, že tahle konverzace nikam nevede, a těsně před metrem jsem ji utnula: "Mě už nebaví se o tom bavit, čau." Nebylo to ode mně sice zdvořilé, uznávám, ale jiný únik z toho vroucího kotlíku vášní jsem neviděla. Po pravdě řečeno, je dost nesmyslné takový dialog zahajovat cestou z práce, když je člověk strašně unavený a chce si odpočinout. Měla jsem radši mlčet. Ale občas mi to nedá :-)

Kolegyně je fajn holka, studuje stejnou školu jako já kdysi, učili ji dokonce i stejní učitelé jako mě. Ale přistupuje ke všemu dost analyticky, rozumově. Veškerá náboženství jsou pro ni jakýsi fenomén, který je třeba zkoumat. Je třeba o něm vést diskurs. Je ovlivněna akademickým prostředím, kde je v módě kritický přístup, oponentura, analýza. To všechno je asi užitečné třeba v pracovním životě, marketingu, bysnysu, médiích.

Víra je však úplně jiná kategorie. Lidé, co věří, to takhle nezkoumají. Jednou to prostě tak je - a navíc to funguje. Křesťanská modlitba funguje - sama jsem si to před dvěma lety ověřila. Vtip je v tom, že totiž může fungovat úplně všechno. Ať je to modlitba, šamanský rituál, léčení na dálku, recitování manter, masáže, tai-chi, jóga, tanec - prostě všechno. Pokud je v tom čistý záměr. Vše je to v mysli dotyčného - jak je naladěná a nastavená. Stále je to o hledání harmonie těla, řeči a mysli.

Chodila jsem na rodinné konstelace - a fungovaly. (Do jisté doby, dokud jsem nezjistila, že paní, která je vede, je plná skepse a cynismu.) Pak jsem začala chodit do modlitebny Obce křesťanů. Jejich bohoslužby se jmenují Obřad posvěcení člověka a jsou moc krásné. Fungovalo to úžasně. Také do určité doby. Ale pořád jsem nedostala odpovědi na všechny své otázky.

Stále jsem hledala někoho, ke komu bych měla absolutní důvěru, a kdo by mi pomohl se v tom zmatku zorientovat a také poradil, co dál. Někoho, kdo se pohybuje ve vodách mystiky už delší dobu. Někoho, kdo ví, že kapacita nás lidí je omezená a nemusela by být. Slovo mystika nebo magie je něco, čeho se lidé bojí. Hledala jsem někoho, kdo má odvahu do těch vod vplouvat. A ví, že není o co stát. Zahrávat si s tím není radno. Někoho, kdo ví, že dokonce i touha pomáhat druhým může vést do pekel. Měla jsem štěstí (budhisté řeknou spíš dobrou karmu), že jsem ho opravdu potkala.

Od té doby jsem měla příležitost o tom mluvit s různými lidmi, kteří se magií zabývají nebo s ní jen kokektují. Viděla jsem, že i oni mají problémy. Potkala jsem ženu, která proklela jednoho vraha a poté měla dlouho problémy s ledvinami. Pomohla jí až přítelkyně, která praktikuje metodu reiki. Potkala jsem dívku, kterou doma otravoval zlobivý duch.

Poslouchala jsem tyto lidi a pozorovala, jak stále někoho posuzují a odsuzují. Jak jiné shazují, zesměšňují. Jak se rozčilují. Zažila jsem u některých, jak je po nějaké době vyhazují z práce. Jak dostávají angíny, chřipky, záněty. To mi jen potvrdilo a stále potvrzuje, že moje cesta je správná. A že i na všem, co říkám, jak to říkám a v jaké situaci, opravdu moc záleží.

Proto se stydím, že jsem neovládla svou mysl a pohádala se s mou kolegyní. Teď se jdu modlit, lépe řečeno recitovat mantry a doufám, že neonemocním. :-)

Autor: Iva Nachtmannová | neděle 4.3.2012 10:00 | karma článku: 9.85 | přečteno: 1419x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Osobní

Tereza Ledecká

IQ tykve ?

Jednou v Básnících se Štěpán Šafránek zeptal pana profesora, "Jak člověk pozná, že je blb?" Pamatujete, co mu na to odpověděl? "Chytrej člověk to nepozná nikdy, a blbci je to jedno!" Tak vám přeju, ať nikdy nedojdete poznání...

28.3.2024 v 14:15 | Karma článku: 12.33 | Přečteno: 200 |

Lucie Svobodová

Magor

Přátelé, širší rodina - každý reagoval na mé členství odlišně. Někteří na mě neustále křičeli, že jsem magor. Jiní si to pravděpodobně také mysleli, ale rozhodli se nechat si to pro sebe.

28.3.2024 v 8:59 | Karma článku: 12.44 | Přečteno: 1290 | Diskuse

Vlastík Fürst

Pravopis máš hrozný, ale piš dál!

Jaké máte vzpomínky na svá školní léta? Měli jste také svého oblíbeného učitele - učitelku? Nebo jste dokonce byli platonicky zamilovaní do vaší kantorky - kantora?

27.3.2024 v 14:30 | Karma článku: 22.33 | Přečteno: 465 | Diskuse

Tereza Ledecká

Sněžkolezkyně

My Češi jsme pověstní svými nákupními výpravami do Polska, ale věřte, že na dně Lomniczky nic nekoupíte, a ještě za to draze zaplatíte

20.3.2024 v 23:29 | Karma článku: 10.93 | Přečteno: 297 |

Jiří Kačír

Recenze hry Baldur's Gate 3 a nových pravidel D&D 5E

Baldurs Gate 3 je RPG hra postavená na pravidlech Dungeons & Dragons, konkrétně na jejich nejnovější verzi 5E. Oproti verzím 3.5 a 4.0, které se používaly někdy od roku 2000 až do teď, se ve verzi 5E provedla spousta změn.

17.3.2024 v 13:41 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 68 | Diskuse
Počet článků 39 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1158

Jsem romantická žena, která se nerada nudí a má nutkavou potřebu stále objevovat něco nového a učit se novým věcem.
Miluji krásu: krásné krajiny, architekturu, krásné lidi - muže i ženy - jak navenek, tak uvnitř. Bez ohledu na barvu pleti či náboženské vyznání.

 

Ráda fotografuji, fotografie lze nalézt na Instagramu: 
https://www.instagram.com/iva_nach/

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...