Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Víte, co je interpretační bůček? Ne? Tak si zajeďte do Krkonoš!

To je termín, který si vymyslel horský vůdce z Krkonošského národního parku Michal Skalka. Poznala jsem ho před šesti lety na Rýchorské boudě v ekologicky laděném programu pro rodiče s dětmi. Zaujalo mě, jak si rozumí s dětmi i dospělými. Je zřejmé, že svou práci má ze srdce rád a stejně tak i Krkonoše. Už jen potkat člověka, který svou práci má rád, je dnes vzácné. Lidé berou práci spíš jako prostředek, jak vydělat peníze. Mají pocit, že žijí jen o víkendech. Když narazíte na opak, který je ke všemu ještě vtipný, skromný a na posluchačích mu záleží, je to skvělá kombinace vlastností pro práci s lidmi.

A taky mě tehdy před šesti lety potěšilo, s jakou samozřejmostí vzal Michal na záda mého dvouletého syna v krosničce a nesl mi ho až na Rýchory, když můj manžel musel odejít. Prostě chlap do nepohody.

Plánovala jsem si, že musím někdy zase do Krkonoš na nějaký Michalův program vyrazit. Nejen proto, abych se s ním znovu potkala, ale aby se moje děti něco dozvěděly o přírodě a získaly k ní bližší vztah. Čím víc o přírodě a krajině vím, tím víc chápu, jaký co má účel a jaký může být vliv člověka na ni. Není jen negativní, je i pozitivní. Podle toho co je v médiích, by si člověk mohl myslet, že my lidé přírodě jen ubližujeme. To je samozřejmě omyl. Zpravodajství bohužel trošku deformuje vnímání světa.

Třeba - jak jsem se dozvěděla na posledním výletě - v Krkonoších jsou lidé opravdu nutní, aby sekali louky nebo na nich nechali pást dobytek. Jinak by totiž louky s unikátní chráněnou květenou brzy zarostly vikví a v půdě by bylo příliš dusíku, který těm citlivějším kytičkám nesvědčí.

Jsem přesvědčená, že stále platí Komenského škola hrou. Anebo ještě lépe - ŠKOLA ZÁŽITKU. Když jsou znalosti dávkovány postupně, a můžeme si přímo sáhnout na to, o čem se mluví, určitě nám to v paměti uvízne na delší dobu, než když je všechno nahuštěné v učebnici v až depresivně koncentrované podobě. (Nevím jak vy, ale já jsem na gymnáziu někdy upadala do pocitu bezmoci, když jsem si prolistovala učebnice fyziky, chemie, matematiky nebo dějepisu a viděla jsem, co všechno se budu muset naučit.)

Jediná překážka, která mi bránila se do Krkonoš vydat, byl pocit, že moje pětiletá dcerka nebude ochotná ujít tůru, která je s programem spojená. Což je minimálně deset kilometrů, ale většinou víc. Jednou to přijít muselo. Dcera už není zas tak malá. Je to docela rozumná holka, která mi pomáhá v kuchyni a například umí velmi dobře zacházet s nožem. Dokonce na vlastní žádost šla předčasně do školy, protože školka jí nudila.

Tak jsem to riskla.

A bylo to bezva. Na programu, který se jmenoval "Proč je hořec hořký" se sešli příjemní lidé všeho věku. Někteří vtipní, jiní trošku rejpaví. Michal ze začátku vypadal jako Mikuláš, protože na všechny strany rozdával drobné dárky. Nebylo to jen tak. Byly to odměny za to, že jsme dávali pozor a zopakovali informace, které nám předával.

Pak zase vypadal jako kouzelník, který vytahuje z klobouku nové a nové věci. (Jen na toho živého králíka nedošlo.) Byly to produkty, které obsahují výtažek z kořene hořce. Plus ochutnávka některých z nich. Víc už bych asi neměla prozrazovat, to už je průvodcovo know-how :-)

Počasí to odpoledne nahoře nebylo úplně ideální. Takové jemné skotské střiky, řekla bych. Ale nelilo, takže mokří jsme nebyli, jen do bot nám negoretexovým teklo. O to víc jsem si užívala, když jsme sešli dolů, že tam je teplo a sucho. Taky klasika - člověk si váží toho, co má, až když o to přijde. Byť třeba jen nakrátko.

Vylezli jsme někam do výšky 1330 metrů nad mořem a ušli 14 kilometrů. Pro syna i dceru to bylo určitě překonání sebe sama, a přestože chvílemi dcerka trošku remcala a občas jsem ji musela popohánět, celou cestu byla docela v pohodě. Když jí docházela energie, pomohla stará dobrá tatranka. Já jsem si zakázala sprostě nadávat, když jsem měla mokro v botech, v tom jsem se taky překonala :-) A pomohlo mi krkonošské kyselo na Richtrových boudách.

Jo, a taky paní, která mi přenesla dcerku přes močály a bahnité části cesty v první zóně národního parku. Tam prý lidská noha jen tak nevkročí, protože je obvykle pro veřejnost nepřístupná. Je k tomu potřeba zvláštní povolení, které si náš průvodce musel obstarat.

Je to taková třešnička na dortu, abyste věděli, že s Michalem Skalkou máte vždycky NĚCO EXTRA.

Autor: Iva Nachtmannová | pondělí 12.9.2011 10:00 | karma článku: 9,45 | přečteno: 1256x
  • Další články autora

Iva Nachtmannová

Opravňuje člověka strach, aby zabíjel?

Nedávná smrt amerického misionáře z rukou domorodců na ostrově by kolem mne prošla bez povšimnutí, kdyby na ni neupozornila jedna moje kamarádka. Její reakce mě zarazila, protože vyzněla ve smyslu: patří mu to.

29.11.2018 v 0:00 | Karma: 5,87 | Přečteno: 159x | Diskuse| Hyde park

Iva Nachtmannová

Od mementa drog k otázce štěstí

Čirou náhodu jsem se dostala ke knížce svým způsobem staré, ale přesto stále aktuální, neboť je to knížka o drogách. Memento od Radka Johna, můj syn ji má jako povinnou četbu. A díky ní přišla inspirace na tento blog.

15.6.2018 v 17:56 | Karma: 8,71 | Přečteno: 189x | Kultura

Iva Nachtmannová

Obhajoba cestování aneb neseďte doma, svět je úžasný

Když jsem byla ještě holčička školou povinná, četla jsem si kdesi o Babylonu a zmatení jazyků. Myslím, že to byla ilustrovaná bible pro děti, kterou jsem našla v knihovně u své babičky. Byl to pro mě velký námět k přemýšlení.

7.6.2017 v 12:25 | Karma: 11,08 | Přečteno: 370x | Diskuse| Cestování

Iva Nachtmannová

A máte elektřinu 24/7?

Když cestujete sami, má to jednu velkou výhodu. Hledáte někoho, s kým byste dali řeč. A přímo ideální místo na takovou konverzaci je letadlo.

2.1.2017 v 13:02 | Karma: 12,48 | Přečteno: 681x | Diskuse| Cestování

Iva Nachtmannová

Jak jsem prožila minutu s Jeho Svatostí

Je to už několik týdnů zpátky, ale pořád mě to naplňuje krásným pocitem. Jeho Svatost Dalajláma mě chvíli držel za ruku. Možná půl minuty, možná minutu. Hodně to pro mě znamená.

7.12.2016 v 9:37 | Karma: 13,00 | Přečteno: 408x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1201x
Jsem romantická žena, která se nerada nudí a má nutkavou potřebu stále objevovat něco nového a učit se novým věcem.
Miluji krásu: krásné krajiny, architekturu, krásné lidi - muže i ženy - jak navenek, tak uvnitř. Bez ohledu na barvu pleti či náboženské vyznání.

 

Ráda fotografuji, fotografie lze nalézt na Instagramu: 
https://www.instagram.com/iva_nach/