Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jak se z příšerné intelektuálky stala žena - a člověk

Kdysi jsem si myslela, že časopisy pro ženy jsou hloupé. Zhlédla jsem se v "androšské" image, černá mikina, dlouhý kabát, děravé ponožky. Prostě intelektuálka. Pohrdala jsem vším, co souviselo se ženstvím. Hlavně ženy jsem "nemusela" (kromě asi tří kamarádek). Připadalo mi, že se od nich nemůžu dozvědět nic, o čem by se dalo přemýšlet. Četla jsem jen knížky z Odeonu, Volvox Globatoru nebo Arga, jiné nebyly "košer". Čtení komiksů mi připadalo pod kulturní úroveň. Prostě - děs běs :-)

Během studia na vysoké škole jsem začala potkávat dívky a ženy, které nebyly hloupé ani trochu. Objevila jsem feminismus. Pokládala jsem si otázku, co vlastně dělá ženu ženou. Že to není jen odlišné pohlaví, mi bylo jasné. Ale co všechno do šuplíku s nápisem ŽENA spadá?

Stále ještě to "smrdělo" intelektuálštinou. Četla jsem si o tom jen knížky, ale jako žena jsem se moc necítila, sebedůvěra na nule. Ale aspoň jsem přestala vnímat, že jen to, co vyprodukovali v dějinách muži, je zajímavé a stojí za řeč. Diskuse v Gender Studies byly zajímavé. Taky jsem zjistila, že existují muži-feministi. Dost bizarní, řekla bych že i malinko pomatené, ale - proč ne? Mnoho lidí se chce nějak lišit, být "jiný" než ostatní. Vyčuhovat ze stáda.

Objevovala jsem ženy ve veřejném životě, které stojí za rozhovor. Hlavně jsem je zvala do pořadu Zátiší v Rádiu 1, což mě ohromně bavilo. Tehdy jsem poznala Jiřinu Šiklovou. Úžasná paní. Ač feministka, učí na katedře sociální práce a má ráda všechny lidi stejně. Jen se v životě o trošku víc věnovala ženám. Plná energie, a přitom se chovala přirozeně. Ostatní feministky mi připadaly něčím divné - sevřené, nejisté, nebo příliš akademické. Jen ona mluvila vždycky "jak jí zobák narost" - srozumitelně i pro normální lidi, co nemají deset titulů a knihovnu přes celý obývák. Feministická terminologie je totiž brutální.

Jiřina Šiklová mě inspirovala k tomu, že jsem se začala zajímat o neziskový sektor. Do Rádia jsem zvala lidi z neziskovek, ať už z La Strady, zelených neziskovek, z vědy... Mělo to možná úroveň, ale pořád to smrdělo nafrněnou intelektuálkou.

Teprve když jsem porodila první dítě, začala jsem se cítit jako skutečná žena. Jako by u mě mateřství opravdu naplnilo to, co dělá ženu ženou. Někde jsem o tom četla a slyšela, ale to není ono! To se prostě musí prožít. Ten pocit štěstí, když mi položili po porodu na břicho teploučkého tvorečka, který byl ze mně!
Je to hromada práce a odříkání, spousta bolesti a pláče.

Feministky mají pravdu v tom, že finančně je mateřská nedoceněná. Ale radost ze života s dětmi se přece nedá přepočítávat na peníze. A pocit, že jsem je dokázala porodit! K nezaplacení. (Omlouvám se, jestli tím připomínám reklamu na jistou banku, nebyl to můj záměr.)

A pak se mi zalíbily tzv. "ženské" časopisy. Žena a život, Betynka, Apetit, HOME. Byly v nich užitečné informace pro maminu na mateřské, jak udělat dobře rodinným bříškům i jak zkrášlit domov, aby se v něm všichni dobře cítili.

Všimla jsem si, že se po mně muži ohlížejí. Jako studentce-intelektuálce mi to spíš vadilo. Jako mamině od dětí naopak, začalo mi to být neskutečně příjemné. Přece chci být maminka "šik" a ne jen Kinder, Küche, Kirche! Čtu Elle, Marie Claire, občas Kosmopolitan. Kosmetiku nemusím, ale jinak - úžasné rozhovory, zajímavé postřehy o životě lidí z byznysu, z módy - zprávy o vývoji lidské tvořivosti, největšího motoru planety.

Aha, není jen svět neziskovek, intelektuálů a aktivistů proti všemu! V byznysu jsou taky obdivuhodní lidé. Když otevřu "ženský" časopis, vím, že se nebudu muset trápit, co se u nás zase nepovedlo, co kdo kde zase pokazil, kdo koho pomluvil, zkorumpoval, kde kdo otrávil životní prostředí nebo pokácel nezákonně alej.

Taky jsem se začala postupně víc přizpůsobovat dětem. Přece se nebudu dívat na detektivku, když děti chtějí vidět Stardance nebo Madagaskar. Přece jim nebudu číst Němcovou, když chtějí Čtyřlístek. Přece jim nebudu kupovat dřevěné hračky, když chtějí plastové, barevné a pohyblivé (takže sežerou spoustu baterek). Copak jsem eko-tyran vlastních dětí? Když jde o to vyhovět dítěti, ekologie musí stranou.

Nic není pod kulturní úroveň. Každý projev kultury má své kouzlo.

Muži jsou skvělí! Ženy jsou skvělé!

Jsem ráda, že jsem ženou. A hlavně - člověkem.

Autor: Iva Nachtmannová | pátek 28.1.2011 0:00 | karma článku: 15,62 | přečteno: 1612x
  • Další články autora

Iva Nachtmannová

Opravňuje člověka strach, aby zabíjel?

Nedávná smrt amerického misionáře z rukou domorodců na ostrově by kolem mne prošla bez povšimnutí, kdyby na ni neupozornila jedna moje kamarádka. Její reakce mě zarazila, protože vyzněla ve smyslu: patří mu to.

29.11.2018 v 0:00 | Karma: 5,87 | Přečteno: 159x | Diskuse| Hyde park

Iva Nachtmannová

Od mementa drog k otázce štěstí

Čirou náhodu jsem se dostala ke knížce svým způsobem staré, ale přesto stále aktuální, neboť je to knížka o drogách. Memento od Radka Johna, můj syn ji má jako povinnou četbu. A díky ní přišla inspirace na tento blog.

15.6.2018 v 17:56 | Karma: 8,71 | Přečteno: 189x | Kultura

Iva Nachtmannová

Obhajoba cestování aneb neseďte doma, svět je úžasný

Když jsem byla ještě holčička školou povinná, četla jsem si kdesi o Babylonu a zmatení jazyků. Myslím, že to byla ilustrovaná bible pro děti, kterou jsem našla v knihovně u své babičky. Byl to pro mě velký námět k přemýšlení.

7.6.2017 v 12:25 | Karma: 11,08 | Přečteno: 370x | Diskuse| Cestování

Iva Nachtmannová

A máte elektřinu 24/7?

Když cestujete sami, má to jednu velkou výhodu. Hledáte někoho, s kým byste dali řeč. A přímo ideální místo na takovou konverzaci je letadlo.

2.1.2017 v 13:02 | Karma: 12,48 | Přečteno: 681x | Diskuse| Cestování

Iva Nachtmannová

Jak jsem prožila minutu s Jeho Svatostí

Je to už několik týdnů zpátky, ale pořád mě to naplňuje krásným pocitem. Jeho Svatost Dalajláma mě chvíli držel za ruku. Možná půl minuty, možná minutu. Hodně to pro mě znamená.

7.12.2016 v 9:37 | Karma: 13,00 | Přečteno: 408x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09

Nejvyšší soud USA se poprvé zabývá otázkou, zda mají bývalí prezidenti absolutní imunitu vůči...

Ázerbájdžán v Karabachu zboural arménskou vesnici, na místě staví mešitu

25. dubna 2024  18:55

Ázerbájdžán v jedné ze znovuzískaných vesnic v Náhorním Karabachu zbořil 200 let starý arménský...

Omezí dávky i povolení. Litva a Polsko pomohou Kyjevu s vracením branců

25. dubna 2024  18:12

Litva hodlá pomáhat ukrajinským úřadům s navracením ukrajinských mužů v branném věku. Ve čtvrtek to...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  18:09

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1201x
Jsem romantická žena, která se nerada nudí a má nutkavou potřebu stále objevovat něco nového a učit se novým věcem.
Miluji krásu: krásné krajiny, architekturu, krásné lidi - muže i ženy - jak navenek, tak uvnitř. Bez ohledu na barvu pleti či náboženské vyznání.

 

Ráda fotografuji, fotografie lze nalézt na Instagramu: 
https://www.instagram.com/iva_nach/