Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

20 let od Pouštní bouře a síla zbožných přání

Rodiče si často stěžují, že mají na děti málo času. Já mám spíš pocit, že mám na děti času až moc. Nevím, jak ho s nimi naplnit, aby nás to bavilo všechny. Často skončíme u DVD. Teď ´sjíždíme´ film Alenka v říši divů. V jedné scéně před vyvrcholením filmu připravuje bílá královna pro Alenku kouzelný nápoj Pilschaver, aby Alenka nabyla opět svou správnou velikost. Hází do kotlíku nechutné ingredience a popisuje: „Urina masařek, tři groše z umrlcovy kapsy, vycucané prsty, dvě lžičky zbožného přání...“ Roztomilé, ne?

Nějak mi v hlavě uvízla ta zbožná přání. Přemýšlela jsem, jestli jsem někdy takové zbožné přání měla. Nikdy jsem nebyla vedena k víře a nevěděla jsem, že se při mších zbožná přání vyslovují celkem běžně. Aby se zlepšila situace lidí po živelné katastrofě jinde na zemi, aby se uzdravil někdo, na kom lidem z komunity věřících záleží...

Náhle se mi vybavila situace, kdy jsem takové přání měla a bylo hodně silné. Bylo to jednou v noci na lyžařském výcviku. Tehdy začala válka v Kuvajtu, slovy americké armády ´Operace Pouštní bouře´. Bála jsem se moc. Byla to první opravdová válka po pádu berlínské zdi, Listopadu 89 a přesvědčení, že tu definitivně zvítězila pravda a láska nad lží a nenávistí, kterému jsem na nějakou dobu propadla. Asi jako většina lidí v tehdejším Československu.

Nějak mě to vzalo. Tahle válka byla sice daleko ode mě, ale měla jsem v živé paměti, jak se před Listopadem v televizi často mluvilo buď o jaderném zbrojení, o civilní obraně. A ve filmech se stále omílala II. světová válka tím propagandistickým černobílým způsobem - zlí Němci, dobří Rusové. I ve zprávách se často objevovaly konflikty, hlavně v jižní Americe. Ale ty mě nezasáhly, těžko říci proč.

Dívala jsem se na měsíc v úplňku za oknem a přála si z celého srdce, aby Pouštní bouře v Kuvajtu co nejdříve skončila. Nevěděla jsem, jestli moje přání může k něčemu být. Na druhou stranu - byl měsíc v úplňku, jasná noc a pohled na úplněk ve mně od dětství vyvolával tajemné chvění. Věřila jsem, že má magickou moc. Mám s ním spojených mnoho mystických zážitků. Přesvědčovat o síle úplňku básníky, léčitele, šamany či citlivější lidi jistě nemusím.

A tak jsem se v lednu 1991 očima vpíjela do měsíce z postele v turistické ubytovně v Horním Maršově té noci, kdy v Kuvajtu zuřila Pouštní bouře. Zatímco okolo mě všichni sladce spali.

Když si představím, že se tu noc na Zemi dívalo na měsíc dalších dejme tomu pět, deset milionů lidí a všichni si usilovně přáli to samé co já, pak naše společné přání dostalo mnohem větší sílu. Další den si to třeba přály miliony věřících při náboženských obřadech, úplně jedno jakých...

Jak válka v Kuvajtu dopadla, je známé. Skončila relativně brzy, vysloužila uznání prezidentu Georgi Bushovi staršímu nejen u Američanů, ale po celém západním světě. Obávaný agresivní vůdce Iráku se stáhl a dostal se nadlouho do mezinárodní politické izolace. Je nad slunce jasné, že s sebou stáhl do srabu miliony Iráčanů, ale o tom tenhle blog nepojednává. Každopádně sám nedopadl právě dobře.

Je to sice troufalé tvrzení, ale já věřím v sílu zbožného přání, přání ze srdce. Věřím i tomu, že jsem takovým malilinkatým zrníčkem energie kdysi přispěla k tomu, že se Kuvajťané zbavili iráckého agresora.

Jsem dokonce přesvědčená, že veškeré myšlenky, které se nám honí hlavou, ovlivňují nejen život náš, ale následně i životy všech lidí na téhle planetě, potažmo i jiných potenciálních obyvatel vesmíru. Jako jeden velký nesmírně rafinovaně propojený řetězec. Filozof Immanuel Kant to určitě tušil taky, když s velkou pokorou prohlásil památnou větu: „Hvězdné nebe nade mnou a mravní zákon ve mně.“

Proto bychom si měli dávat větší pozor nejen na to, co děláme, ale i na co myslíme. A nepřát nikomu nic zlého. Ale hlavně - nevyslovovat taková přání nahlas.

Autor: Iva Nachtmannová | pátek 14.1.2011 14:00 | karma článku: 7,46 | přečteno: 947x
  • Další články autora

Iva Nachtmannová

Opravňuje člověka strach, aby zabíjel?

Nedávná smrt amerického misionáře z rukou domorodců na ostrově by kolem mne prošla bez povšimnutí, kdyby na ni neupozornila jedna moje kamarádka. Její reakce mě zarazila, protože vyzněla ve smyslu: patří mu to.

29.11.2018 v 0:00 | Karma: 5,87 | Přečteno: 159x | Diskuse| Hyde park

Iva Nachtmannová

Od mementa drog k otázce štěstí

Čirou náhodu jsem se dostala ke knížce svým způsobem staré, ale přesto stále aktuální, neboť je to knížka o drogách. Memento od Radka Johna, můj syn ji má jako povinnou četbu. A díky ní přišla inspirace na tento blog.

15.6.2018 v 17:56 | Karma: 8,71 | Přečteno: 189x | Kultura

Iva Nachtmannová

Obhajoba cestování aneb neseďte doma, svět je úžasný

Když jsem byla ještě holčička školou povinná, četla jsem si kdesi o Babylonu a zmatení jazyků. Myslím, že to byla ilustrovaná bible pro děti, kterou jsem našla v knihovně u své babičky. Byl to pro mě velký námět k přemýšlení.

7.6.2017 v 12:25 | Karma: 11,08 | Přečteno: 370x | Diskuse| Cestování

Iva Nachtmannová

A máte elektřinu 24/7?

Když cestujete sami, má to jednu velkou výhodu. Hledáte někoho, s kým byste dali řeč. A přímo ideální místo na takovou konverzaci je letadlo.

2.1.2017 v 13:02 | Karma: 12,48 | Přečteno: 681x | Diskuse| Cestování

Iva Nachtmannová

Jak jsem prožila minutu s Jeho Svatostí

Je to už několik týdnů zpátky, ale pořád mě to naplňuje krásným pocitem. Jeho Svatost Dalajláma mě chvíli držel za ruku. Možná půl minuty, možná minutu. Hodně to pro mě znamená.

7.12.2016 v 9:37 | Karma: 13,00 | Přečteno: 408x | Společnost
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Symbol pařížského kabaretu Moulin Rouge v troskách. Lopatky mlýna se zřítily

25. dubna 2024  8:12,  aktualizováno  9:05

V noci na čtvrtek se v Paříži zřítily lopatky větrného mlýnu, který je symbolem kabaretu Moulin...

Vrchní soud rozhodne o odvolání muže, který dostal devět let za týrání družky

25. dubna 2024  8:49

Olomoucký vrchní soud dnes rozhodne o odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  8:38

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

KOMENTÁŘ: Český důchodce, pro vládu nepřítel číslo jedna

25. dubna 2024  7:47

Vláda dokola opakuje, že nebude na důchody pro příští generace a zbankrotujeme. Nic takového...

  • Počet článků 39
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1201x
Jsem romantická žena, která se nerada nudí a má nutkavou potřebu stále objevovat něco nového a učit se novým věcem.
Miluji krásu: krásné krajiny, architekturu, krásné lidi - muže i ženy - jak navenek, tak uvnitř. Bez ohledu na barvu pleti či náboženské vyznání.

 

Ráda fotografuji, fotografie lze nalézt na Instagramu: 
https://www.instagram.com/iva_nach/